rebeka_ff.jpg

kép: Járdány Bence

Szabó Rebeka vagyok, a Párbeszéd Magyarországért (PM) alapító tagja, országgyűlési képviselő, agrárpolitikus, biológus

Friss topikok

Rés a pajzson: a mérgező divat Magyarországra ért

2013.08.29. 05:05 Szabó Rebeka

A Fidesz-KDNP kormánynak számos bűne van, amelyekkel egyre mélyebb gazdasági és társadalmi válságba taszítja országunkat, és amelyek közül a számára legfájóbbakat minden, a kormányváltásra váró állampolgár kapásból fel tudja sorolni. Amiről azonban kevés szó esik, az az, hogy az Orbán-kormány a környezet- és természetvédelem szempontjából, vagyis mindannyiunk egészsége, és a jövő generációk életfeltételei szempontjából is katasztrofálisan teljesít. Még ha nincs is mindenre közvetlen ráhatásuk, egy kormány elképzelései a fejlődésről mégis alapvetően határozzák meg az országban zajló folyamatokat. Sajnos, a valódi fenntarthatóság, a természeti erőforrások bölcs használata tekintetében az előző kormányok sem jeleskedtek, így nem is csodálkozhatunk, ha a jelek szerint Magyarország – és ez általában érvényes más kelet-európai országokra is – a rendszerváltás óta keményen „küzd” azért, hogy a veszélyes, környezetszennyező és a kontinens nyugati feléről már kiszorult technológiák gyűjtőhelye legyen. Legutóbb a Greenpeace akciója hívta fel arra a figyelmünket, hogy most éppen a GAP nevű „világmárkát” sikerült idecsábítani egy olyan pillanatban, amikor a cég nemzetközi szinten éppen defenzívában van problémás vegyszerhasználati szokásai, illetve az azokat kiteregető nemzetközi zöldszervezetek akciói miatt. A GAP az utolsók egyike az iparágon belül, melyek még ragaszkodnak a ruhák készítéséhez használt mérgező vegyi anyagokhoz – egy ilyen üde színfolt valóban hiányzott a  magyar divatkínálatból: Welcome to Hungary!

Ha valaki kíváncsi arra, melyik az a piaci rés, amit a GAP betölt, annak – a Greenpeace szerint – érdemes körülnéznie Mexikóban, Indonéziában és a fejlett világ más perifériáin: egykor kristálytiszta természetes vizek helyén bűzlő méregtavak, az élővilágukat elveszített folyók jelzik, hol készülnek a népszerű márka ruhadarabjaihoz felhasznált vegyi anyagok. „Bár a Greenpeace többször is bebizonyította, hogy a GAP tevékenységével világszerte súlyos vízszennyezésekhez járul hozzá, a cég mégsem kívánja kivonni a káros, szennyező anyagokat termeléséből” – mindezt Simon Gergő, a Greenpeace regionális szakértője mondja, hozzátéve azt is, hogy a zöldszervezet „Detox” (méregtelenítő) kampányának hatására már 17 vezető ruházati világcég, köztük a Zara, a Levi’s, a Mango, a H&M és a Benetton  döntött úgy, hogy lemond a környezetkárosító vegyszerek használatáról. A GAP viszont úgy tűnik, ragaszkodik a jól bevált mérgekhez: a Greenpeace idei felmérése szerint a vállalat egyik beszállítója Indonéziában olyan méregkoktélt ereszt az üzeméből a trópusi környezetbe, amely a kolontári katasztrófában kiömlő vörösiszapnál tízszer maróbb, 14-es pH-értékkel bír. A lúgon túl számos más mérgező anyag (például hormonkárosító nonilfenol és mérgező antimon) is kimutatható a helyi édesvizekbe tisztítás nélkül kiengedett szennyvízben. Ezeknek a folyóknak és tavaknak a szennyezettsége több millió ember ivóvizét és megélhetését veszélyezteti.

A Greenpeace idehaza is publikált kutatása szerint a GAP által gyártott ruhákban is megtalálhatóak azok a veszélyes vegyszerek, amelyek a környezetbe kijutva hormonzavarokat okozó anyagokká bomlanak le. A zöldszervezet az említett kutatásban 141 ruhadarabot vásárolt a világ 27 országában. A tavaly vizsgált GAP termékek 77 százalékában volt kimutatható káros hatású nonilfenol-etoxilát, ami jelzi, hogy a károsanyag-használat a GAP ruhagyártása során nem egyedülálló eset. A globális ruhaipar, a közismert ruhamárkák esetében persze nem a gyártás során történő vegyszerhasználat lehet az egyetlen probléma, hiszen mindannyian hallhattunk már a távol-keleti ruhagyárakban borzalmas körülmények között dolgozó munkásokról. A fentebb említett, a konkurenciát illető példák viszont azt is bizonyítják, hogy a mérgezésnek még a ruhaipar vezető márkái számára is lenne alternatívája. Ezért is fontos, hogy ne felejtsük el: minden vásárlásunk egyúttal egyfajta szavazat valamilyen technológia vagy vállalati magatartás mellett. Vagyis ha máshogyan nem megy, a fogyasztói nyomásgyakorlás eszközével kellene az amerikai divatcéget ráébreszteni, hogy immár itt, a keleti végeken is a zöld a divatszín.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalunkhoz és kövesd későbbi bejegyzéseinket is:

Címkék: ruhaipar márkák Greenpeace GAP


Itt lehet kommentálni:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.